تلفن اینترنتی چیست؟

به اشتراک بزارید :

در facebook به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید

تلفن اینترنتی چیست؟

تلفن اینترنتی در واقع یک شماره تلفن ثابت است که به صورت اینترنتی ارایه می‌شود و سیم کشی مخابراتی ندارد. تلفن‌ اینترنتی جایگزینی مناسب برای تلفن مجازی است که با آن می‌توانید تماس دوطرفه نیز داشته باشید. تعرفه مکالمات در خط تلفن‌ اینترنتی معادل خط تلفن‌ شهری و یا کمتر از آن می باشد. در خط تلفن اینترنتی تماس‌ ورودی شامل هزینه نمی‌شود.

 

تلفن مجازی یا دفتر کار مجازی ؟

تلفن مجازی یا دفتر کار مجازی با تلفن اینترنتی تفاوت اساسی دارد. ارایه دهندگان تلفن مجازی در واقع یک شماره تلفن پنج رقمی دارند که می توانند با سه رقم آخر آن هزار شماره هشت رقمی تولید کنند. تلفن مجازی در واقع یکی از همین هزار شماره است که به شما تعلق می گیرد. تماس در شماره های مجازی به صورت یکطرفه است. هزینه مکالمات در شماره تلفن مجازی ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ریال است که رقم بسیار بالایی نسبت به ۳۵ ریال شماره تلفن اینترنتی است. البته شماره مجازی مالکیت ندارد اما شما می توانید پیش شماره های ۲ و ۸ نیز با این سرشماره ها داشته باشید.

 

مزایای تلفن اینترنتی

هزینه‌ی بسیار پایین نگه‌داری شبکه های VoIP نسبت به شبکه‌های مخابراتی کنونی و به دنبال آن،‌ قیمت پایین مکالمه‌ی تلفنی.

سرعت برقراری ارتباط که به وسیله سوییچ بسته‌ های داده کار می‌کنند به مراتب سریع‌ تر از برقراری ارتباط در شبکه‌ های سوییچ کننده مدار (شبکه های مخابراتی کنونی) است. در سیستم‌ های مخابراتی VoIP سرعت برقراری ارتباط به شدت وابسته به قدرت سیستم‌ های نهایی در برقراری ارتباط است در حالی که در سیستم‌ های مخابراتی کنونی این زمان بسیار طولانی است.

پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی و حتی ارایه خدمات جدید، با هزینه‌ی بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا.

جابه‌جایی آسان شماره‌ های تلفنی به این معنا که یک شماره تلفنی مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطه‌ ای از دنیا قابل دسترسی خواهد بود و می‌ توان از طریق آن تماس گرفت و یا با آن ارتباط برقرار کرد.

  • قابلیت استفاده بر روی گوشی‌ های تلفن یا موبایل
  • ترکیب کارکردهای صدا و دیتا.
  • نیاز به پهنای باند کمتر.
  • با داشتن یک شماره امکان داشتن چندین تماس به صورت همزمان.
  • نداشتن سیم کشی و همین امر باعث می شود جابجایی به راحتی امکان پذیر شود.
  • تعریف داخلی های زیاد و تنظیم رفتار تماس.
  • امکان داشتن تلفن گویا.
  • تفاوت تلفن مخابراتی و تلفن VoIP
  • استاندارد برقرار کننده ارتباط در شبکه‌ های تلفنی VoIP پروتکل‌ها و بسته‌ های داده هستند (مانند شبکه‌ های IP) در حالی که در شبکه‌ های مخابراتی سنتی واسط‌ های ارتباطی تعریف شده اند.
  • با در نظر گرفتن ماهیت فناوری VoIP و خصوصیات شبکه IP، متوجه خواهیم شد که این شبکه ها از حالات داخلی بسیار کم‌ تری نسبت به یک شبکه مخابراتی سنتی برخوردار هستند. همین امر سبب می شود که نگهداری این گونه شبکه‌ ها بسیار آسانتر و کم هزینه تر باشد.

 

بخوانید
زیر ساخت ‌های مورد نیاز برای یک دوره کاری خوب چیست ؟

شبکه های مخابراتی چگونه کار می کنند؟

در شبکه‌های مخابراتی سرویس‌ های مخابراتی درون شبکه مخابراتی مستقر می‌شوند،‌ یعنی برای داشتن یک سرویس خاص باید مرکز مخابراتی پشتیبانی کننده آن سرویس باشد. به عبارت دیگر تجهیزات کاربر در این نوع سرویس ها تنها از خدمات بهره می‌برند و چنانچه آماده‌ی دریافت خدمات خاصی باشند، تا زمانی که آن سرویس از طرف مرکز مخابرات ارایه نشود، امکان استفاده از آن وجود ندارد. بر عکس، در شبکه‌ هایی بر پایه‌ی پروتکل IP، سیستم‌ های نهایی در صورتی که یک سرویس جدید را پشتیبانی کنند، می‌توانند با یکدیگر (بدون نیاز به تغییر در شبکه‌ی مخابراتی) و با استفاده از آن سرویس ارتباط بر قرار کنند.

هنگام استفاده از شبکه‌ های مخابراتی کنونی، تمامی کنترل‌های تماس و بر قراری ارتباط از طریق مرکز مخابرات اعمال می‌شود، در صورتی که در شبکه‌ های بر پایه پروتکل IP، تمامی این کنترل‌ ها توسط سیستم‌ های نهایی انجام خواهند گرفت. به عبارت دیگر وابستگی به مرکز مخابراتی حذف خواهد شد. زیرا ارکان اصلی برقراری ارتباط دو طرف مکالمه کننده هستند.

 

سیستم‌ های تلفن شهری جدید که بر پایه IP شکل گرفته‌ اند نیز همان درجه اطمینان را که سیستم‌ های مخابراتی کنونی از نظر سالم بودن شبکه تضمین می‌کنند، پشتیبانی می کنند. نتایج آماری حاصل از بررسی خرابی‌ های شبکه و مقایسه آن‌ها این امر را تایید می کند.

 

دیگر ویژگی سیستم‌ های ارتباطی جدید پویایی و تحول سریع آن‌هاست. این سیستم‌ ها به عنوان زیر مجموعه‌ ای از علم کامپیوتر و فناوری دیجیتال مشمول قانون مور می‌شوند. به بیان دیگر باید حدود هر ۱۸ ماه منتظر پیشرفتی در ابعاد دو برابر سابق در این گونه سیستم‌ ها باشیم، در حالی که شبکه‌ های مخابراتی قدیمی مدت زیادی است که همان شکل سابق را حفظ کرده‌ اند و به ندرت دست‌خوش تغییرات می‌ شوند. نگاهی گذرا بر تاریخ تحولات شبکه‌ های مخابراتی نشان می‌ دهد که پس از حدود هر ۳۰ سال شاهد تحولاتی محسوس در آنها هستیم که در مقایسه با تحولات شبکه‌ های ارتباطی آینده در عمل ناچیز است.

رایگان در خبرنامه ما عضو شوید

به روز باشید !

مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس رایگان

شماره خود را وارد کنید تا رایگان با شما تماس بگیریم